Saturday 10 November 2012

Matematik Tahun 1: Nombor Bulat Hingga 100



Murid-murid Tahun 1 diperkenalkan dengan nombor bulat bermula dari satu hingga 100. Ini bertujuan untuk memastikan murid-murid berkemampuan untuk menyatakan kuantiti secara intuitif, menama dan menentukan nilai, menulis nombor, melengkapkan sebarang rangkaian nombor  dan menentukankan nilai tempat bagi nombor. Pengetahunan dalam teknik asas ini adalah penting dalam pengiraan matematik dalam masa depan.

Berikut adalah contoh soalan bagi Topik Nombor Bulat bagi Matematik Tahun Satu;







Video berikut menunjukkan pembelajaran dari nombor satu hingga satu ratus;





Dalam kata pendek, latihan-latihan asas ini mampu mendedahkan murid-murid kepada teknik pengiraan asas seperti mengira, menama dan menyatakan kuatiti dan mengenal pasti nombor tersebut dalam digit dan perkataan.


10 comments:

  1. Video ini sesuai untuk dijadikan bahan P&P .Terima kasih .

    ReplyDelete
  2. Maklumat yang bermanfaat. Anak saya yang berumur 6 tahun pasti suka belajar Matematik melalui blog cikgu. Tahniah! All the best!

    ReplyDelete
  3. Terima kasih. Ilmu yang dipelajari haris dikongsi bersama. Selamat belajar kepada anak puan! :)

    ReplyDelete
  4. Tahniah, video yang sungguh menarik dapat dikongsi sama...

    ReplyDelete
  5. video yang amat berguna untuk student saya.bikeh ke puan share semula video ini di youtube untuk sy gunakan di kelas? Terima kasih.

    ReplyDelete
  6. video yang amat berguna untuk student saya.bikeh ke puan share semula video ini di youtube untuk sy gunakan di kelas? Terima kasih.

    ReplyDelete