Objektif pembelajaran pecahan adalah untuk membimbing murid
untuk mengenal pasti konsep satu perdua dan satu perempat. Anak-anak murid akan
diperkenalkan dengan perkataan baru seperti “setengah”, “separuh” dan “suku”
melalui pembelajaran dalam topik ini.
Pecahan bertindak sebagai teknik asas atau akar tunjang kepada pembelajaran topik lain seperti "Wang", "Masa dan Waktu", "Panjang" dan sebagainya.
Murid-murid akan diperkenalkan dengan nombor pecahan yang mudah memandangkan mereka hanya berumur 7 tahun. Oleh itu, pecahan yang diajar sentiasa bermula dengan "satu per - ".
Gambar-gambar di bawah adalah contoh pembelajaran yang
dijalankan di dalam kelas;
Murid-murid dibimbing cara-cara memanggil atau membaca pecahan. |
Pembelajaran berpandukan gambarajah juga diajar untuk menambah minat murid-murid terhadap matematik.
Video berikut menunjukkan contoh bagaimana pembelajaran Pecahan kepada murid-murid boleh dijalankan;
Dengan pendek kata, pembelajaran matematik yang berpandukan gambar rajah dan animasi mampu mempercepatkan pembelajaran anak-anak murid Tahun Satu.
Blog cikgu sangat menarik!
ReplyDeleteTahniah!blog yang cantik,terus berusaha
ReplyDeleteSaya dapati cikgu lupa add follower
ReplyDeleteTerima kasih , mengingatkan saya add follower .
Deletenice blog!
ReplyDeletePenjelasan yang baik.
ReplyDeletemenarik dan bermanfaat untuk anak murid .
ReplyDeleteTerima kasih kerana perkongsian ilmu.
ReplyDeletewell done!
ReplyDeleteBahan P&P yang menarik. Pastinya murid-murid berasa seronok semasa belajar.
ReplyDelete